Legendákat
alkotunk

1946 óta

 

Kezdetek

A Vespa születése 1946-ra nyúlik vissza, akkor került ki az els? "darázs" a Piaggio cég gyárából. A történet azonban korábban és egészen máshogy kezd?dött. Az 1884-ben Rinaldo Piaggio által alapított Piaggio vállalat kezdetben luxus tengerjáró hajók kabinjának berendezéseihez szállított els? osztályú faanyagot. A század végén már a vasúti kerekek készítésével, majd az els? világháború alatt tengeralattjáró felderítésére és megsemmisítésére alkalmas motoros hajók, kés?bb pedig repül?gépmotorok és helikopterpropellerek gyártásával b?vült a cég tevékenységi köre. Az els? világháború évtizedekre meghatározó változást hozott a vállalat életébe: repül?gépeket és hidroplánokat kezdett gyártani. A genovai üzem mellett 1917-ben Pisában, négy évvel kés?bb pedig Pontederában nyitottak gyárat.

Adidas Originals Shop Frankfurt, Adidas Originals Shop London, Adidas Originals Pod-s3. 1 - Men's Grey/grey/solar Orange http://script-arsenal.com/270-adidas-originals-shop-frankfurt-adidas-originals-shop-london-adidas-originals-pod-s3-1-men-s-grey-grey-solar-orange.html

Terjeszkedés korszaka

A második világháborúban nagy veszteség érte a Piaggio vállalatot, a pisai és pontederai repül?üzemeket ugyanis a szövetségesek szinte a földdel tették egyenl?vé. Az alapító tag fiának, Enrico Piaggionak volt a feladata ezeknek az üzemeknek a helyreállítása. Ötlete nyomán, amely a gazdasági helyzetet és a társadalmi szempontokat vette figyelembe, megalkották az olcsó tömegcikknek szánt Vespát. A könny? és gyors mozgást biztosító közlekedési eszköz gyártása a lehet? legjobbkor kezd?dött, hiszen a járm?állomány a háború során szinte teljes egészében odaveszett.

Egy legenda születése

Enrico Piaggio nem szerette a motorokat, kényelmetlennek és alaktalannak tartotta azokat, amelyeken nehéz kereket cserélni, ráadásul gyakran bepiszkolják az emberek ruháit. Ezért felkért egy mérnököt, aki hasznosította a légi járm?vek tervezése terén szerzett tapasztalatait, és egy olyan robogót tervezett, amelynek karosszériája és kormánya a repül?gépekére emlékeztetett: a 98 cm3-es robogón a sebességváltó kar a kormányra került, a motor pedig a hátsó kerékhez, a robogó elejére nem teleszkópvillát tervezett, hanem a repül?gépgyártásban használatos leveg?karos kormányoszlopot, amely megkönnyítette a kerékcserét, a karosszéria pedig megvédte a vezet?t a piszoktól. A vezetési pozíciót úgy tervezte meg, hogy kényelmesen és biztonságosan üljön a sof?r.

Út a siker felé

Egy év múlva, 1946 áprilisában 15 darab, Vespa (darázs) névre keresztelt példány gördült ki a Piaggio pontederai üzeméb?l. A nevet Enricótól kapta, akit az els? robogó egy darázsra emlékeztetett. Amikor bemutatták, az emberek többsége kíváncsian, és érdekl?dve fogadta, bár szkeptikusak is voltak jó néhányan, akik nem hittek a robogó jöv?jében. A Vespa azonban nem várt sikert aratott. Az els? Vespa értékesítését a Lancia kereskedelmi láncán keresztül kezdték meg, és a 60 km/h sebességre is képes robogóból 2484 darabot adtak el. Sikere óriási volt, és miután az els? évben legyártott 2000 darab kevésnek bizonyult, a nagyarányú kereslet miatt 1949-ben 35 ezer darabot, 1950-ben pedig már 60 ezret készítettek bel?le.

Nyitás a világ felé

A második világháború után újra talpra álló Olaszországot a Vespával motorizálták, és a Piaggio látta el robogóval az egész országot. Az els? tíz évben egymillió Vespát gyártottak (1956-ban ünnepelték az egymilliomodik darabot), amely az ötvenes évek közepére már világszerte az egyik legkelend?bb közlekedési eszközzé vált, és több országban, mint például Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Belgiumban, Brazíliában, Indonéziában és Indiában is gyártották. A világon az olasz stílus és elegancia egyik szimbóluma lett különlegesen nagy mérték? elterjedtségének is köszönhet?en, amelyet a mára a 16 milliót meghaladó legyártott példányszám is bizonyít.

Egy új fejezet

A külföldi piacok is érdekl?dve figyelték a robogó megszületését, a közönség és a sajtó is kifejezte csodálatát. A The Times úgy írt róla, mint a "római harci szekér óta nem látott eredeti olasz termék". Enrico Piaggio a külföldi eladásokat világszerte kialakított szervizhálózattal is segítette, 1953-ra már több mint 10.000 Piaggio szervizállomás volt a világon, Amerikát és Ázsiát is beleértve. Rendkívüli külföldi sikerét jellemzi, hogy az USA-ban miután 15 év után visszatért a piacra, - ahonnan egy 1985-ös kétütem? motorok károsanyag-kibocsátására vonatkozó új törvény miatt került ki, - rögtön akkora sikert aratott, hogy 20%-os piaci részt szakított ki magának. 2001-ben 6000 Vespa robogót adtak el, 2002-ben pedig több mint 7000 darabot.

Vespa a világmárka

A Vespa azonban nem csak egy kereskedelmi jelenség volt, hanem egyben a robogó szinonimája is lett, és a külföldi sajtóban Olaszország a Vespa hazájaként szerepelt. Népszer?ségében nagy szerepet játszhatott az is, hogy nem hasonlított a nagy, robosztus, zajos és kényelmetlen motorokhoz, hiszen már els? ránézésre eleganciát sugárzott.